Data-aineistojen jakaminen tukee älyliikenteen innovaatioiden kehitystä
Pääsy monipuoliseen liikennedataan avaa mahdollisuuksia kehittää entistä parempaa kaupunkia yhteistyöllä. Mobility Lab Helsinki -hankkeen älyliikennekokeilujen opit ja datasetit ovat kaikille avointa tietoa.
Innovaatioiden kokeiluista keskusteltaessa herää usein kysymys: mitä kokeilun jälkeen tapahtuu, ja miten TKI-toimintaa voisi pitkäjänteisesti tukea piloteilla? Business Helsingin ja Forum Virium Helsingin yhteinen älyliikennehanke Mobility Lab Helsinki vastaa tähän haasteeseen Mobility Data Catalogilla, joka kerää yhteen älyliikenteen kehitykselle relevantteja tietoaineistoja. Mobility Lab Helsingin tavoite on edistää uusien liikkumisen palveluiden syntymistä tarjoamalla yrityksille mahdollisuuden kehittää uusia ratkaisuja aidoissa kaupunkiympäristöissä, ja datakatalogi tuo tukea ja jatkuvuutta innovaatiokokeilujen jälkeiselle ajalle.
Yritykset, tutkimuslaitokset ja muut toimijat voivat jakaa tietoa ja yhteistyömahdollisuuksia datakatalogin avulla. Kuka tahansa on tervetullut täydentämään datakatalogia dataseteillä.
Avoin data pohjana monille kokeiluille – ja toisinpäin
Datan jakaminen ja avoimuus on ollut hyvä lähtökohta monille kokeiluille. Esimerkiksi kuluneen vuoden liikenteenlaskenta- ja sensoripiloteissa hyödynnettiin olemassa olevaa dataa ja tuotettiin uutta avointa tietoa. Aiheesta keskusteltiin muun muassa Sensorien iltapäivä -webinaarissamme. Tilaisuudessa esiteltiin kolme kokeilemaamme innovaatiota, jotka edistävät liikkumisen digitaalisen kaksosen kehitystä: ikkunoihin kiinnitettävä Telraam-liikenteenlaskija, liikennettä ja matka-aikoja mittaava FlowCube sekä FlowAnalyticsin LiDAR-sensori.
Liikenteenlaskenta- ja sensoripilotteja
Telraam on käyttäjäystävällinen liikenteenlaskentalaite, joka sopii hyvin joukkoistettavaksi: periaatteessa kuka tahansa voi osallistua kustannustehokkaasti liikenteenlaskentaan, ja kokeilussamme olikin mukana useampi helsinkiläinen. Halpa sensori kiinnitetään ikkunaan, ja sen pieni kamera laskee sen ohi molempiin suuntiin kulkevaa liikennettä. Sensori luokittelee erikseen pyörät, jalankulkijat, autot ja useita muita ajoneuvoluokkia sekä mittaa myös suuntaa ja nopeutta. Tekoäly tunnistaa liikkuvat hahmot sekä välittömästi prosessoi ja muuntaa ne laskennallisiksi arvoiksi pilveen. Laite ei taltioi kuvia, vaan pelkästään lukuja. Pilotointi jatkuu talvella sekä yöaikaan. Pilotti alkoi helmikuussa 2024 ja ensimmäiset tulokset saatiin lokakuussa 2024.
Technolutionin FlowCubea alettiin testata Kaisantunnelissa toukokuussa 2024. Pilotti laajeni myös Töölönlahden ja Baanan alueille ja sitä jatketaan kevääseen 2025 saakka. Sensori havainnoi muun muassa hahmoja, liikenteen määrää, nopeutta, joukkojen kokoja sekä matka-aikaa. Laite ei tarvitse erillistä yhteyttä viestiäkseen, ei johtoja, eikä erillistä ulkoista kameraa. Huomaamaton ulkomuoto suojaa muun muassa vandalismilta. Myös tämä innovaatio pitää huolen yksityisyydensuojasta: se ei tallenna kuvia eikä videoita, vaan laskenta tapahtuu anonyymien tunnistuskoodien avulla GDPR-vaatimusten mukaisesti.
Flow Analyticsin datankeruupilotissa kerättiin liikennedataa ja analysoitiin liikennekäyttäytymistä sekä liikenteen suuntia Esplanadin alueen väliaikaisten liikennejärjestelyjen aikana. Data-analyysi alkoi kesällä ja ensimmäisiä tuloksia odotetaan marraskuussa 2024. Kokeilussa testattiin LiDAR-teknologian ja pistepilvien hyödyntämistä liikennelaskennassa. Ratkaisussa käytetty tekoäly tunnistaa kävelevän ihmishahmon, mutta ei henkilöä, eikä se tunnista myöskään esimerkiksi rekisterinumeroita; teknologia on GDPR-vaatimusten mukaista ja sopii hyvin jatkuvaan ja monipuoliseen liikenteen mittaamiseen. Tuotetun analyysin pohjalta voi myös testata simulaatioita.
Yhteistyöllä parempaa älyliikennettä Helsinkiin
– Monipuolisten tietoaineistojemme avulla yrityksillä ja kaupungilla on täysin uusia mahdollisuuksia soveltaa olemassa olevaa dataa innovatiivisten älyliikenteen ratkaisujen kehittämiseen, kertoo Jussi Knuuttila, Mobility Lab Helsingin projektipäällikkö Forum Virium Helsingiltä.
Avointa dataa käyttäneet ja uutta tietoa tuottaneet kokeilumme aidossa kaupunkiympäristössä ovat olleet hyödyllisiä mukana olleille yrityksille. Myös uusia kontakteja on syntynyt yritysten välille.
– Pilotoimalla saimme hyvin selville, mikä ratkaisussamme toimii ja mitä pitäisi vielä kehittää. Aidossa kaupunkiympäristössä huomasimme, että kylmä ja pimeä ympäristö on meille haastava kohde, josta haluamme oppia lisää tulevan talven aikana. On mahtavaa saada uusia kokemuksia, jotka vauhdittavat tuotekehitystä. Tutustuimme kokeilun kautta myös erääseen helsinkiläiseen toimintaamme täydentävään yritykseen, jonka kanssa voisimme alkaa tehdä yhteistyötä, pohtii Kris Vanherle Telraamilta.
Myös Jari Erämaa Flow Analyticsilta kehuu älyliikenteen kokeilualustaa:
– Vinkkinä kaikille yrityksille: kannattaa lähteä mukaan toimintaan! Mobility Lab Helsinki helpotti elämäämme suuresti: saimme kauttanne yhteyden kaupungin toimijoihin ja paljon apua toteutukseen esimerkiksi sähkö- ja huoltotarpeisiimme. Tämä on todella ainutlaatuinen tilaisuus yrityksille.
Datan avoimuus ja jakaminen innostaa Technolutionin Michael Dubbeldamilta:
– Oli todella hieno mahdollisuus olla mukana tuottamassa dataa, josta on hyötyä myös muiden uusien ratkaisujen kokeiluissa. Huomasimme, että käsittelette ja tarkistatte saamanne tiedon huolella. Tämä systeemi luo jatkuvuutta kokeiluille ja sen avulla piloteista on todella mahdollista oppia jotain.
Kuvat: Jussi Knuuttila/Mobility Lab Helsinki ja telraam.net