Zoan tuo virtuaalisen oppimiskokemuksen Korkeasaaren eläintarhaan
Helsingin kaupunki ja Korkeasaaren eläintarha valitsivat virtuaalistudio Zoanin kehittämään Korkeasaaren trooppisten talojen sademetsäpuolen XR-sisältöjä. Käyttäjäkokemuksen kasvattamiseksi Korkeasaari haluaa hyödyntää virtuaaliteknologian luomia mahdollisuuksia, etenkin interaktiivisen oppimispolun rakentamisessa koululaisryhmille. Yhteishankkeessa on mukana eri alojen asiantuntijoita kokonaisvaltaisen ja innostavan ympäristön rakentamiseksi.
Innovaatiokilpailun oppimisympäristön suunnittelusta ja rakentamisesta voitti helsinkiläinen virtuaalistudio Zoan. Valintaan vaikutti erityisesti Zoanin korkealaatuinen osaaminen eri virtuaaliteknologioiden hyödyntämisessä sekä aikaisemmat toteutukset koulutus- ja oppimiskäyttöön. Yhteiskehittämisprosessi on nyt aloitettu ja toteutettavat sisällöt tukevat koululaisten ympäristöopin opetusta. Interaktiivinen oppimisympäristö on myös kaikkien Korkeasaaren kävijöiden, kuten lapsiperheiden, aikuisten ja nuorten hyödynnettävissä.
Yhdessä käyttäjien, asiantuntijoiden ja Zoanin kanssa kehitettävä XR-oppimispolku tukee Korkeasaareen kaavaillun uuden trooppisen sademetsähallin suunnittelua ja toteutusta ja toisaalta palvelee nykyisten trooppisten talojen vierailijoita. Nyt alkavan kokeilun tavoitteena on rikastuttaa Amazonia-talon ja Africasia-talon vierailuja kehittämällä sademetsäteemaisia XR-sisältöjä. Zoanin ammattitaito laadukkaiden virtuaaliympäristöjen rakentajana yhdistettynä kokemukseen luoda immersiivisiä oppimisympäristöjä oli täydellinen yhdistelmä halutun lopputuloksen kannalta.
Virtuaaliteknologiat mahdollistavat monia hyötyjä opetuskäytössä. Visuaalinen ja immersiivinen käyttäjäkokemus auttaa havainnollistamaan monimutkaisia asioita ymmärrettävästi. Käynnistyvässä projektissa hyödynnetään XR-sisältöjä, jossa yhdistyvät interaktiivinen virtuaaliympäristö sekä todellinen ympäristö.
“Virtuaalisten oppimiskokemuksien hyödyt tulevat erityisen hyvin esiin, kun opetuksen kohde on luonteeltaan liian kallista, vaarallista tai vaikeaa oppia oikeassa ympäristössä. Luokkaretki sademetsään edustaisi kaikkia edellämainittuja haasteita. Halusimme erityisesti osallistua tähän projektiin, koska se alleviivaa virtuaaliteknologioiden hyötyjä ja mahdollisuuksia. Lisäksi me uskomme, että parhaat tulokset saadaan aikaiseksi juurikin silloin, kun ratkaisut kehitetään tiiviissä yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa”, toteaa Zoanin XR Sales Specialist Tomi Laitila.
Yhteiskehittäminen käynnistyy lokakuussa 2021 asiantuntijoiden ja oppilaiden työpajoilla. Työpajat fasilitoi Zoanin kanssa yhteistyössä Jukka Rauvola. Hänellä on vahvaa näyttöä koulujen ja yritysten yhteiskehittämisprosesseista oppimispelien ja XR-teknologioiden hyödyntämisestä oppimisessa. Työpajoihin tulevat ideoimaan, konseptoimaan ja testaamaan kasvatuksen ja koulutuksen pedagogiset asiantuntijat ja opettajat sekä Korkeasaaren, Zoanin ja elinkeino-osaston asiantuntijat, mutta yhtälailla ja tasavertaisina helsinkiläiset oppilaat 3.-6. luokilta. Lisäksi tuotetta pääsevät testaamaan ja antamaan siitä palautetta myös lapsiperheet Korkeasaaressa, ennen kuin se on valmiina sydäntalvella helmikuussa 2022.