Jakamisella viisautta – eurooppalaisia oivalluksia yhteiskehittämisestä ja vaikuttavuuden mittaamisesta
Maaliskuinen kansainvälinen asiantuntijatapaaminen Belgiassa ei ollut vain ideointia. Se loi suoria edellytyksiä pääkaupunkiseudun kokeilualustojen uudelle kehitysloikalle ja vahvisti Helsingin asemaa osana eurooppalaista EdTech Testbed -verkostoa. SETT-messuilla saatiin koulutusteknologiaan liittyviä tuulahduksia Ruotsista ja vahvistettiin kumppanuuksia.

Kortrijkissa, Belgiassa järjestetty tapahtuma kokosi yhteen 40 asiantuntijaa 13 eri Euroopan maasta. Suomesta mukana olivat Jakamisella viisautta (JAVIST) -hankkeesta Helsingin osahankkeen projektipäällikkö Marjo Kenttälä ja Helsinki Education Hubilta Heidi Lammassaari. Tapahtuma oli kutsuvierastilaisuus, joka tarjosi syvällistä keskustelua, vertailua ja oppimista eurooppalaisten testausalustojen välillä, JAVIST-hankkeen tulosten esittelyä ja ennen kaikkea, mahdollisuuden vahvistaa strategisia kumppanuuksia tärkeimpien kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Testbed Safariin oli valittu esiteltäviksi seitsemän mallia eri maista, yksi Helsingistä. Keskusteluissa Helsinki nousi esiin poikkeuksellisena esimerkkinä, jossa kiinnostivat erityisesti:
- Testbed Helsingin vakiintuneet ja toimivat kokeilumallit, jotka perustuvat yhteistyöhön koulujen ja yritysten välillä.
- JAVIST-hankkeessa kehitetty liikkuva kokeilualusta Kokeilukontti TEKLA, joka tuo kokeilut suoraan koulujen pihoille ja madaltaa kynnystä osallistua.
- Tiivis yhteistyö Helsinki Education Hubin kanssa, joka tuo mukaan tutkimusperustaisen näkökulman ja ajankohtaisen tiedon uusien oppimisen innovaatioiden kehittämiseksi.
”Helsingin malli erottuu myös siinä, että se on kaupunkilähtöinen ja -tasoinen palvelu, tällaisia ei Euroopassa juuri ole”, Kenttälä kertoo.
Testbed Helsinki ja TEKLA esillä huhtikuussa Tukholman SETT-messuilla
Tukholman koulutusteknologiamessu SETT on kolmipäiväinen tilaisuus, jossa edtech- ja AV-alan yritykset kohtaavat opettajia ja opetustoimeen liittyviä asiantuntijoita. Messuhallin lisäksi tilaisuudessa järjestetään myös lukuisia puheenvuoroja opetusteknologiaan liittyvistä aiheista. Tänä vuonna JAVIST-hankkeen projektiasiantuntija Antti Värtö oli mukana keskustelussa, jossa aiheena oli testbed-toiminta.
Keskustelussa esiteltiin Ruotsin Edtest-malli sekä Testbed Helsingin TEKLA. Esittelyiden jälkeen tilaisuudessa järjestettiin paneelikeskustelu, jossa koulujen ja yritysten edustajat vertasivat ajatuksiaan eri testbedien hyödyistä ja mahdollisuuksista. Helsingin mallia ylistettiin erityisesti siitä, että se on keskittynyt startup-yritysten tarpeisiin, toisin kuin Edtest, joka palvelee ennen kaikkea vakiintuneita yrityksiä.
”TEKLA herätti paljon kiinnostusta kuulijoissa. Liikkuva testbed on selvästi yksi näistä ideoista, jotka tuntuvat ilmiselviltä heti kun siitä on kuullut, mutta jonka keksiminen tyhjästä ei tule monille mieleen”, Värtö kuvailee tunnelmia.
Mitä Belgiasta ja Ruotsista jäi käteen?
Belgian vierailu ei jäänyt abstraktien ideoiden tasolle. Tapaamisen aikana syntyneet oivallukset vahvistavat Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun innovaatio- ja kokeilualustatoimintojen suuntaa, ja siirtyvät nyt konkreettisesti seuraaviin kehitysaskeleisiin.
”Meidän on jatkettava mallien systematisointia ja vahvistettava pääkaupunkiseudun yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa tehtävää yhteistyötä oppimisen innovaatioiden parissa”, toteaa Kenttälä. Kansainväliset kohtaamiset osoittavat, että suunta on oikea, mutta myös sen, että tietyillä osa-alueilla tarvitaan selkeää kehitystä.
Tukholman messuilla tunnelma oli monessa mielessä erilainen kuin Belgiassa, sillä Ruotsissa on aktiivisesti vähennetty teknologian käyttöä luokkahuoneissa. Siksi monissa keskusteluissa pyrittiin puolustamaan opetusteknologian asemaa kouluissa. ”Toivon mukaan täällä ei synny yhtä voimakasta reaktiota ruutuja vastaan kuin länsinaapurissa, sillä muuten voidaan heittää lapsi pesuveden mukana”, pohtii Värtö.
Ruotsissa ei kuitenkaan ole luovuttu kaikesta teknologian käytöstä, sillä esimerkiksi tekoälypohjaisia sovelluksia oli messualueella nähtävissä runsaasti ja suurin osa keskusteluista ja paneeleista käsitteli tekoälyn soveltamista opetuskäyttöön.
Keskeiset opit ja toimenpiteet:
- Yhteistyö merkittävimpien eurooppalaisten Testbed-toimijoiden kanssa syveni. Tämä mahdollistaa yhteisten käytäntöjen rakentamisen ja pohjan mahdollisille tuleville yhteishankkeille.
- Tutkimuksen, opetusteknologian ja yhteiskehittämisen yhdistäminen on testausalustojen toiminnan ydin. Näiden rajapintojen ympärille myös Testbed Helsinki ja Helsinki Education Hub yhdessä rakentuvat. Tutkimusperustaisuutta ja vaikuttavuuden arviointia on kuitenkin edelleen vahvistettava.
- Tekoälyn vastuullinen käyttö sekä tutkimusnäyttöön pohjautuvat ratkaisut ovat tulevaisuuden painopisteitä. Helsingin on syytä olla tässä kehityksessä mukana.
- Läpinäkyvät ja pisteytettävät valintakriteerit sekä tutkimuspohjaiset työkalut lisäävät luottamusta testausalustoihin. Käytännöt Liettuasta ja Ruotsista tarjoavat hyviä vertailupohjia.
- Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyö voimistuu. Helsingin Testbed asemoituu nyt entistä tiiviimmin osaksi tätä aluetta, ja konkreettisena jatkona työskentelypäivä Helsinkiin on jo suunnitteilla.
- Kaupunkien välinen kiinnostus kasvaa. Esimerkiksi useista eurooppalaisista kaupungeista halutaan tutustua Testbed Helsingin malliin. Samalla Helsinki voi napata käyttöönsä muilta toimijoilta hyväksi todettuja tutkimusperustaisia käytännön työkaluja kokeilualustatoiminnan edelleen kehittämiseksi.
Kehitysalustoista eurooppalaista vaikuttavuutta
Matkojen tärkein anti oli selkeä: pääkaupunkiseudun kehitysalustat eivät ole enää vain paikallisia palveluita – ne ovat nyt osa eurooppalaista ekosysteemiä, joka rakentaa vaikuttavuutta, vastuullisuutta ja yhteistä tulevaisuutta. Tämä tarkoittaa rohkeampaa kansainvälistymistä yritysten liiketoiminnan kehittämisen edistämiseksi, entistä vahvempia tutkimusperustaisia innovaatioita, ja yhä merkityksellisempiä kumppanuuksia, niin paikallisesti kuin Euroopan laajuisesti.
Jakamisella viisautta – yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hanke tarjoaa yrityksille entistä tehokkaamman mahdollisuuden erilaisten palvelujen testaamisen ja kehittämiseen yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

i