Aitoa vuorovaikutusta oppijoiden ja opettajien kanssa – EdTech-kokeiluista kohti markkinavalmiutta
Helsingin kaupungin EdTech-kokeilualusta tarjoaa yrityksille mahdollisuuden testata innovatiivisia oppimiseen liittyviä tuotteita ja palveluita opettajien ja oppijoiden kanssa. Joustava EAC-toimintamalli hyödyttää kaikkia kokeilun osapuolia.

Idea löytyy, tuotteesta on kehitetty versio tai toinenkin, potentiaalia olisi vaikka kuinka, ja enää pitäisi vielä varmistua innovaation toimivuudesta loppukäyttäjien kanssa testaamalla. Tässä kohtaa moni oppimisteknologioita kehittävä yritys törmää haasteisiin: kouluihin ja muihin oppimisympäristöihin on vaikeaa päästä omin avuin testaamaan tuotteita.
Kansainvälisestikin tunnettu ja arvostettu Helsingin kaupungin EdTech-kokeilualusta tukee yrityksiä matkalla kohti innovaatioiden markkinavalmiutta. Easy Access Co-Development (EAC) -toimintamallin avulla yritykset pääsevät helposti ja vaivattomasti testaamaan ja yhteiskehittämään opetusalalle soveltuvia tuotteita kouluissa ja oppilaitoksissa. Toimintamalli on erittäin joustava, ja se muovautuu yritysten tarpeiden ja koulujen tarjoaminen mahdollisuuksien mukaan. EAC-kokeilumme räätälöidään yritysten tarpeiden mukaan, ja tuotteen tai palvelun testaamista ja kehittämistä toteutetaan monin eri tavoin.

EAC-malli pähkinänkuoressa
Yritys: yrityksen täytyy olla rekisteröity (y-tunnus)
Ratkaisu: tarjoaa uutuusarvoa opettamiseen ja oppimiseen; on tarkoitettu päiväkotien, koulujen tai oppilaitosten käyttöön; ei sisällä mainoksia
Kesto: kuukaudesta lukukauteen, yleensä 1-3 kuukautta – EAC-kokeilun voi aloittaa milloin vaan kouluvuoden aikana
Data: henkilötietojen käsittely ei ole sallittua, serveri EU:n alueella
Yhteiskehittäminen: perustuu yrityksen tarpeisiin ja opettajien kiinnostukseen; yritys vastaa yhdessä opettajien kanssa käytännön toteutuksesta
Hinta: maksuton
Hankinta: EAC-malli ei lähtökohtaisesti johda hankintaan
Uusia taitoja oppijoille, uusia tuotekehitysideoita yrityksille
Autamme vuosittain kymmeniä yrityksiä pääsemään heidän ratkaisujensa loppukäyttäjien pariin EAC-toimintamallin avulla. Viimeisimmissä EAC-kokeiluissa tutustuttiin moniin erilaisiin innovaatioihin. Voiko lasten luovuutta valjastaa tärkeiden asioiden oppimiseen? Voisiko varhaiskasvatuksen toimintaa syventää digitaalisten ratkaisujen avulla? Voiko opiskelijoiden ymmärrystä omista taidoista ja tavoitteista parantaa innovatiivisesti? Entä voiko kiinan kieltä oppia uudella visuaalisella ja tarinallisella tavalla? Tutustu esimerkkeihin kokeiluista.
Luovuutta ja vuorovaikutustaitoja yhteisillä animaatioilla
By Kids To Kids muuttaa oppilaiden tarinat animaatioiksi! Innovaatiota kokeiltiin kolmessa koulussa 12 opettajan ja yli 160 alakoululaisen kanssa. Oppilaat keksivät tarinan ja piirsivät siihen kuvituksen, minkä pohjalta syntyi ammattilaisten tekemä animaatio. Metodologia kannustaa muun muassa luovuuteen ja yhteistyöhön sekä parantaa lasten vuorovaikutustaitoja. Brasilialainen yritys muutti Suomeen vuonna 2024, ja yrityksen edustajat olivat erittäin tyytyväisiä mahdollisuudesta saada palautetta ratkaisun loppukäyttäjiltä.
”Tämä on ollut todella arvokas kokemus. Tämä oli tilaisuus oppia ymmärtämään paikallista kulttuuria, mikä on elintärkeää metodologiamme sopeuttamiselle suomalaiseen opetukseen. Saimme paremman ymmärryksen tuotteen validointiprosessista ja sen merkityksestä. Pidimme todella tästä mahdollisuudesta, joka antoi meille motivaatiota ja paremmat työkalut tuleviin haasteisiin markkinoille pääsyssä”, kertoo Gilberto Barroso By Kids To Kidsiltä.
Digitaalinen ratkaisu varhaiskasvatusarkeen
Belgialaisen Smart Symbols -yrityksen tuote on päiväkoteihin suunnattu digitaalinen aktiviteettitaulu. Varhaiskasvatuksessa käytetään leikkien monipuolistamiseen ja suunnitteluun taulua, jonka avulla lapset voivat suunnitella, mitä he leikkivät ja millä leikkipisteellä. Smart Symbols tarjoaa tähän ratkaisun, jonka avulla opettaja saa paljon dataa oppijoiden toiminnasta päivän mittaan – esimerkiksi mitä kukin lapsi on tehnyt ja kenen kanssa, mikä auttaa ohjaamaan lapsia uusiin leikkeihin ja tutustumaan uusiin kavereihin. Kaikki kokeilussa mukana olleet varhaiskasvatuksen opettajat ovat ottaneet tuotteen käyttöön ja pitäneet sitä erittäin helppokäyttöisenä ja hyödyllisenä.
”Testbed Helsinki oli yrityksellemme mahtava väylä kansainväliseen kasvuun. Kokeilu oli loistava tapa löytää uusia markkinoita ja vahvistaa tuotteemme sopivuus niille. Tämä oli selkeä prosessi, ja kokeilu oli oikea menestystarina meille ja kaikille mukana olleille opettajille. Tulevaisuus näyttää kasvusuuntaiselta”, kertoo David Minne Smart Symbolsilta.
Oppimisen oppimista
Cogknit päätyi EAC-kokeiluihin Helsinki Education Hubin kautta. Cogknit on projektioppimisen alusta, joka painottaa opiskelijan ymmärrystä omista taidoistaan. Kurssin opettaja merkitsee jo valmiiksi, millaisia taitoja projektissa opitaan, ja opiskelijat voivat itse- ja vertaisarvioinnin avulla havaita, miten he ovat edistyneet näissä taidoissa. Alusta tarjoaa opiskelijoille myös aikataulutus- ja viestintävälineitä.
”Kokeilusta saimme vahvistusta tuotteemme toimivuudesta. Saimme oppijoiden kehityksen visualisoinnista erinomaista palautetta, joka kannusti edelleen kehittämään tuotetta niin, että sitä voi entistä paremmin käyttää oman kehityksen seurantaan ja arviointiin. Parasta oli aito vuorovaikutus opiskelijoiden ja opettajien kanssa”, kertoo Saroj Bhandari Cogknitilta.
Kiinan opettelua tarinoiden avulla
Kiinan kielen kirjoitusmerkkejä opettavaa Vividize-sovellusta testattiin Meilahden koulun kiinan kielen ryhmillä. Sovelluksessa opetellaan merkkejä tarinan avulla, eli merkin ulkonäkö yhdistetään tarinallisesti sen merkitykseen. Oppilaat pitivät sovelluksesta ja opettaja antoi palautetta jatkokehitystä varten.
”Oli hienoa nähdä oppilaiden innostus ja se, kuinka sovellus auttoi vähentämään oppimisen kynnystä. Kokeilusta saimme arvokkaita ideoita esimerkiksi käyttöliittymän selkeyttämiseen ja pelillisten elementtien lisäämiseen. Parasta kokeilussa oli suora palaute oppilailta ja opettajilta sekä mutkaton yhteistyö Business Helsingin EdTech-kokeilualustan kanssa”, kertoo Felix Leminen Vividizelta.


EdTech-kokeilut kehityksen ja kasvun tukena
— Testbed Helsinki on suunniteltu auttamaan alkuvaiheen yrityksiä tuotekehitysprosessissa, mutta samalla haluamme antaa opettajille ja oppilaille mahdollisuuden tutustua uusimpiin opetusteknologioihin. Kun yrityksen edustajat ovat aktiivisesti mukana testauksessa, saavat he kokeilujaksosta kaikkein eniten irti. Onkin ollut ilo huomata, kuinka hyvää palautetta testausjaksojen jälkeen yritykset ja opettajat ovat antaneet toisilleen. Yhteiskehittämisessä kaikki voittavat, summaa Antti Värtö, Testbed Helsingin EdTech-kokeilujen projektiasiantuntija.
EdTech-kokeilualustatoimintaan mukaan haluavat voivat ehdottaa meille ratkaisuaan. EAC-kokeiluja on tehty osana JAVIST-hanketta, joka on EU:n osarahoittama.
