EdTech-kokeiluista vauhtia tuotekehitykseen
Helsingin kaupungin EdTech-kokeilualusta on maailmalla tunnettu toimivana ja monihyödyllisenä konseptina, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuden testata innovatiivisia oppimiseen liittyviä tuotteita ja palveluita opettajien ja oppijoiden kanssa.
Vuoden 2024 alun yrityslähtöisissä Easy Access Co-Development (EAC) -kokeiluissamme kokeiltiin uusia oppimisteknologian innovaatioita esimerkiksi koodaamisen, hyvinvointitaitojen ja matematiikan oppimisessa. EAC-kokeilut räätälöitiin yritysten tarpeiden mukaan, ja tuotteen tai palvelun testaamista ja kehittämistä toteutettiin monin eri tavoin.
Koodaustaidot on kirjattu opetussuunnitelmaan
Koodikaverit Oy:n Kodarit haastaa lapset ja nuoret kokeilemaan koodausta. Yritys tunnetaan parhaiten koodauskursseistaan, joilla koodataan ja opetellaan ohjelmoinnillista eli algoritmista ajattelua.
— Meille on tärkeää opettaa koodausta hyvällä fiiliksellä sekä mahdollisimman hauskasti ja helposti, jotta koodauksesta voi tulla suuren yleisön juttu, kertoo Suvi Syrjäläinen Koodikaverit Oy:ltä.
Nykyisen opetussuunnitelman mukaan kaikille pitäisi opettaa koodaustaitoja jo ala-asteella. Yrityksen edustajat ovat kuitenkin kursseillaan huomanneet, että oppijoiden taidot vaihtelevat suuresti. He päättivät yrittää korjata asian tekemällä video-oppitunteja alakouluissa käytettäväksi. Video-oppitunnit sisältävät linkkejä visuaalisen ohjelmoinnin tehtäviin, joita oppilaat voivat tehdä videot katsottuaan. Tästä syntyi kaikkien aikojen suurin EAC-kokeilumme: mukana oli 20 opettajaa ja yli 400 lasta!
Opettajat ottivat koodausoppituntimateriaalit innostuksella vastaan. Kiitosta annettiin muun muassa opetuksen hyvästä jäsentelystä ja tavoitteellisuudesta sekä erityisesti opettajien saamasta tuesta ja käyttövalmiista materiaaleista.
— Tehtävät olivat tosi hyviä. Uskon, että videomateriaalin avulla opettajat, joita koodaus syystä tai toisesta jännittää, voivat helposti opettaa sitä, kertoo yksi kokeilussa mukana ollut opettaja.
Testbed Helsingin EdTech-kokeilut saavat Syrjäläiseltä kiitosta.
— Olemme testanneet video-oppitunteja paljon käytännössä, mutta Testbed Helsinki oli erityisen mahtava kokeilukokemus. Kaikki oli hyvin hoidettu ja organisoitu. Tätä kautta pystyimme lähestymään kouluja sujuvasti, ja meidät otettiin luottamuksella ja innolla vastaan. Saimme kokeilusta ja tuotteestamme erittäin hyvää palautetta oppilailta ja opettajilta, iloitsee Syrjäläinen, ja jatkaa:
— Suosittelisimme Testbed Helsinkiä ilman muuta muille yrityksille. Itse asiassa haimme itsekin mukaan kokeiluihin toisen EdTech-kokeiluihin osallistuneen yrityksen vinkistä, naurahtaa Syrjäläinen.
Hyvinvointitaidoista tukea arkeen
Campfires Oy kannustaa panostamaan hyvinvointiin huomisen arjessa ja tulevaisuuden yhteiskunnassa. Yritys on erikoistunut hyvinvointitaitojen opettamiseen.
— Yhteiskunnan kiihtynyt tahti, suorituskeskeisyys sekä arkipäivän paineet ovat saaneet meidän unohtamaan inhimillisemmän elämän. Kehitimme Kipinä-alustan ratkaisuksi varsinkin korona-aikana lisääntyneeseen opiskelijoiden henkiseen pahoinvointiin, kertoo Mika Ahlqvist Campfires Oy:ltä.
Kipinä-alusta on oppitunneilla käytettävä opettajien työkalu nuorten elämäntaitojen kehittämiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen ennaltaehkäisevästi arjessa. Alustan harjoituksia eri aihealueista voidaan hyödyntää monipuolisesti esimerkiksi rauhoittumisen ja keskittymisen harjoittelusta omien vahvuuksien ja osaamisen kartoittamiseen.
Testasimme Kipinää Stadion AO:n hiusalan opiskelijoiden kanssa. Opettajat kokivat alustan sisällön erittäin tarpeelliseksi toisen asteen opetuksen arkeen. He kiittelivät alustan helppokäyttöisyydestä ja sitä, että harjoitusten toimeksiannossa oli jätetty opettajalle pedagoginen vapaus soveltaa tehtävänantoa luokkatilanteessa. Opiskelijat ja opettajat ilmaisivat myös ehdotuksia aihealueiden laajentamisesta sekä harjoitusten toimivuudesta, kestosta ja mielekkyydestä.
— Kokeilujen parasta antia oli nähdä, miten alustaamme käytettiin aidossa kouluarjessa. Kokeilu osoitti, miten tärkeää tuotekehitykselle on saada palautetta käyttäjiltä ja tutkia tuotteen toimivuutta käytännössä. Ilman kokeilua tuotteemme teknisten ominaisuuksien kehittäminen olisi ollut huomattavasti haasteellisempaa ja hitaampaa, kertoo Ahlqvist.
Matematiikkaa ja tunnetaitoja yhdessä paketissa
Matematiikan oppimisessa pelillistämistä on käytetty melko paljon, mutta EO Space Oy:n EO Adventure Lessons -oppimispeli tuo mukaan paljon uutta. Matemaattinen seikkailupeli sisältää kehystarinan, joka opettaa lapsille tunnetaitoja, joita pääsee heti harjoittelemaan yhteistyötehtävien parissa. Harjoituksessa säilyy tasapaino ruutuajan ja ilman ruutua tapahtuvan oppimisen välillä. Pelissä menestyttyään oppilaat voivat ansaita fyysisiä kortteja, jotka olivat opettajien palautteen perusteella varsinkin alle 10-vuotiaiden oppilaiden keskuudessa arvostettuja aarteita. Peliä testattiin Roihuvuoren ala-asteella neljän opettajan ja noin 60 oppilaan kanssa.
— Oppilaat lähtivät innolla mukaan kokeiluun, ja opettajat antoivat paljon osuvaa palautetta siitä, mikä toimii ja mitä vielä voisi kehittää. Saimme kokeilusta hyviä ideoita tuotekehitykseen ja otimme ne heti käyttöön, kertoo Evgenii Veselov EO Spaceltä.
EdTech-kokeiluista tukea tuotekehitykseen
— Testbed Helsinki on suunniteltu auttamaan alkuvaiheen yrityksiä tuotekehitysprosessissa, mutta samalla haluamme antaa opettajille ja oppilaille mahdollisuuden tutustua uusimpiin opetusteknologioihin. Kun yrityksen edustajat ovat aktiivisesti mukana testauksessa, saavat he kokeilujaksosta kaikkein eniten irti. Onkin ollut ilo huomata, kuinka hyvää palautetta testausjaksojen jälkeen yritykset ja opettajat ovat antaneet toisilleen. Yhteiskehittämisessä kaikki voittavat, summaa Antti Värtö, Testbed Helsingin EdTech-kokeilujen projektiasiantuntija.
EdTech-kokeilualustatoimintaan mukaan haluavat voivat ehdottaa meille ratkaisuaan. Myös haku EdTech-teknologiakonttiin on avoinna, ja muitakin avoimia hakuja järjestetään. Lue muista EdTech-kokeilustamme alta Ajankohtaista-osiosta!