“Kokeilukontti TEKLA on oikotie tuotekehitykseen” – liikkuvan kokeilualustan menestyksekäs lukukausi
Helsingin kaupungin kehittämä EdTech-kokeilukontti TEKLA on tehokas tapa testata ja yhteiskehittää innovaatioita. Keväällä 2024 mukana olleet oppimisteknologia-alan yritykset kertovat ainutlaatuisesta kokeilukokemuksesta.
Koulusta, päiväkodista ja oppilaitoksesta toiseen liikkuva kokeilukontti TEKLA on täysin uudenlainen kokeilualusta, jossa yritykset voivat testata ja yhteiskehittää innovaatioitaan loppukäyttäjien kanssa. TEKLA aloitti toimintansa helmikuussa 2024. Kevätlukukaudella se asettui aina muutamiksi viikoiksi kerrallaan helsinkiläisten koulujen pihoille.
Mukana kokeilemassa oli kuusi yritystä: Loru Games, Lumipallo Consulting, Win or Learn, Ujuzi, Kwizie.ai ja CareUs. Yritysten edustajat ohjaavat kokeilukontissa työpajoja, joissa kehitettävää tuotetta testaavat yhden päivän aikana useat eri-ikäiset ja -taustaiset oppijaryhmät. Kevätlukukaudella toteutettiin 248 työpajaa, joihin osallistui 2 619 oppijaa.
”Kokeilukontissa pääsee ketterästi testaamaan uusia innovaatioita isossa mittakaavassa loppukäyttäjien kanssa. Testaamisen testaaminen on tuonut eniten oivalluksia – sitä ei muualla ole juurikaan mahdollista tehdä. Parasta on nähdä, miten oppilaat irtautuvat arjesta ja osallistuvat erityisen keskittyneesti ja innostuneesti.”
– Miika Anundi, Loru Games
Yksi TEKLAssa kokeilevista yrityksistä, CareUs Oy, toi kokeilukonttiin musiikkipedagogisen innovaationsa, Lou-hi-äänimaton. Äänimatto edistää oppimista ja luovuutta hyödyntämällä musiikkia, liikettä ja sensoriteknologiaa uudella tavalla. Äänimaton kehittäjä Jukka Louhivuori kertoo, miksi kokeilukontti TEKLA on kokeilualustojen ykkönen ja mitä hyötyä kevään työpajoista on ollut tuotekehitykselle.
Näin yritykset ovat hyötyneet kokeilukontti TEKLAsta
1. Pääsy oikeiden loppukäyttäjien pariin
– Normaalisti edes yhteen kouluun testaamaan pääseminen on hankalaa, mutta kokeilukontti TEKLAssa kokeilimme monessa koulussa kauden aikana. Yhdessäkin päivässä pääsimme testaamaan tuotetta lukemattomien oppilaiden ja oppilasryhmien kanssa. Pidän tätä hyvin ainutlaatuisena mahdollisuutena, pohtii Louhivuori, ja jatkaa:
– Välillä sitä ajattelee, että jokin oma idea on todella hyvä, mutta kokeillessa taas huomaa, että se ei vain kerta kaikkiaan toimikaan, kuten kuvitteli. Tällaiseen oivallukseen voi päästä vain, jos kokeilee oikeiden loppukäyttäjien kanssa.
2. Erilainen oppimisen tila kannustaa luovuuteen
– Kokeilukontissa ei takuulla tule tylsää. Olen kovasti tarkkaillut lasten ilmeitä, eleitä ja heittäytymistä. Työpajoissa käy monia erilaisia lapsia: yksi saattaa olla arempi ja tarkkailla kavereiden reaktioita, ja toinen saattaa olla melko hallitseva ja aktiivinen. Opettajilta olemme kuulleet, että arjessa vetäytyvämmät lapset ovat uskaltaneetkin avoimesti lähteä mukaan, ja taas vilkkaammat lapset ovat keskittyneet tehtäviin yllättävän hyvin. Uudenlainen tila kannustaa keskittymään ja innostumaan siinä hetkessä, miettii Louhivuori.
3. Innovaation tehokas kokeileminen ja mahdollisuus nopeaan kehittämiseen
– Samaa työpajaa useita kertoja päivässä toistaessa huomaa, mikä ratkaisussa toimii ja mikä taas ei. Kun huomataan, mikä ei toimi, voi asian korjata ja uutta ideaa testata saman tein. Muutoksia voi tehdä kerta toisensa jälkeen samankin päivän aikana. Ensimmäinen opetuskerta voi olla aika erilainen kuin vaikkapa neljäs. Tämä on poikkeuksellinen ja harvinainen mahdollisuus päästä kehittämään pedagogiikkaa nopealla syklillä, Louhivuori kehuu.
4. Teknisten ominaisuuksien helppo testaaminen
– Konkreettiset kysymykset luovat aina haasteita. Mitä piuhoja tarvitaan, ja miten tuote pitää asettaa oppimisen tilaan, jossa liikkuu useita pieniä lapsia? Kun kokeilukontissa on kerran löydetty hyvä tapa asentaa laitteet, niin asia tulee tutuksi ihan eri tavalla, kuin jos siirtyisimme aina luokasta luokkaan kokeilemaan, kertoo Louhivuori.
5. Valtavasti palautetta ja ideoita tuotekehitystä varten
– Kun olemme kysyneet oppilailta, miten tuotettamme voisi vielä kehittää, olemme saaneet todella paljon fiksuja ideoita. Lapset ovat miettineet ihan uudesta näkökulmasta, mihin kaikkeen äänimattoa voisi käyttää. Olen ollut suorastaan hämmästynyt siitä, miten oivaltavia ajatuksia ja toiveita olemme kuulleet loppukäyttäjiltämme, ja olemme saaneet niistä paljon aiheita tuotekehitykseen, kiittelee Louhivuori.
”Kokeilukontti on uudenlainen ja innostava ympäristö, jossa lapset antoivat meille jakamattoman huomion ja heidän reaktionsa ratkaisuumme olivat aitoja. Saimme monia luovia ja konkreettisia ehdotuksia tuotekehitystämme varten. TEKLA on mahtava! Se on kuin oikotie aitoon testausympäristöön sekä tuotekehitykseen, erittäin tehokas ja hyvin järjestetty. Joka kerta, kun astun ulos kokeilukontista, olen saanut vastaukset kysymyksiini.”
– Jesse Mwangi, Ujuzi
TEKLA on kokeilu itsekin: tavoitteena joustava ja sujuva toimintamalli
Kokeilukontti TEKLA on täysin uudenlainen konsepti. Sen hiominen parhaimpaansa on prosessi, joka on sujunut mallikkaasti. Positiivista palautetta on sadellut niin kokeilevilta yrityksiltä kuin oppijoilta sekä opettajiltakin. Muutamia haasteita on kohdattu matkalla, ja niihin on keksitty ratkaisuja.
– Yksi haaste on ollut se, että työpajaan osallistuvia lapsia tai heidän ryhmädynamiikkaansa ei voi tuntea ennalta. Arvostan kovasti kontti-isännän Severi Tonttilan roolia. Hän on ollut loistava apu työpajoissa ja ottanut välillä aika aktiivisenkin opettajan roolin, jolloin olen itse pystynyt paremmin tarkkailemaan oppilaita ja sitä, miten he käyttävät äänimattoa. Joskus myös mukana olleet opettajat ovat ottaneet aktiivisemman roolin, kertoo Louhivuori, ja jatkaa:
– Teknisiä ongelmiakin oli alussa, mutta lapset ovat olleet todella kärsivällisiä ja ymmärtävät heti sen, että tällaista uuden kokeileminen ja testaaminen välillä on.
Louhivuorella on vinkki kokeilukontissa kokeileville yrityksille:
– Kannattaa varata aikaa opetuksen suunnitteluun ja miettiä, miten omalla ratkaisullaan voi tarjota konkreettisia, selkeitä ja koulua palvelevia opetussisältöjä. Tämä vaati meiltä pohtimista ja tiivistämistä laajasta tarjonnasta muutamiin avainteemoihin. Oppilaiden eri-ikäisyys on monipuolisten lopputulosten kannalta plussa, mutta myös haaste suunnittelussa. Panostus suunnitteluun on varmasti kaiken arvoista.
– Kaikista mieleenpainuvin asia on ollut se, kun näkee lasten innostuksen. Kun he pääsevät sisään kokeilukontti TEKLAan, kuuluu hihkaisuja, huudahduksia ja naurahduksia. Ne innostuneet reaktiot juuri siinä hetkessä ovat todella mahtavia. On ollut ilo nähdä ilmeistä ja eleistä, miten voimakas kokemus esimerkiksi äänimatolla toteutettu kapellimestarileikki on ollut. On upeaa huomata, miten paljon lapset pystyvät oppimaan työpajoissamme, muistelee Louhivuori.
“Kokeilukontti tarjoaa aidon ja autenttisen tilanteen testaamiselle. Saimme palautetta suurelta määrältä oppijoita ja opettajia. Erikoinen ja positiivinen, osallistava ilmapiiri oli ihastuttava. Englanniksi pitämissäni työpajoissa oli ilo huomata, että myös monikieliset oppijat heittäytyivät erityisen vahvasti mukaan.”
– Bang Lee, Lumipallo Consulting
Hae mukaan kokeilukontti TEKLAan
Opetusteknologia-alan yritys, haluaisitko päästä kokemaan kokeilukontti TEKLAn? Tarvitsetko nopeasti ja tehokkaasti erilaisten oppijaryhmien palautetta tuotteestasi tai palvelustasi tuotekehityksen tueksi? Hae mukaan!
Kokeilukontti on osa Jakamisella viisautta – yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hanketta, joka tarjoaa yrityksille entistä tehokkaamman mahdollisuuden tuotteidensa ja palvelujensa testaamiseen ja kehittämiseen yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.
”TEKLAssa pääsimme sekä vahvistamaan hypoteesejamme että löytämään uusia näkökulmia. Löysimme odottamattomiakin tuloksia! Myös teknisesti tästä oli iso apu. Työpajojen lopussa lasten kasvoilla näkyvät iloiset ja ihmettelevät ilmeet painuivat mieleen. Kokeilut ovat meille loistava referenssi tulevaa varten.”
– Jussi Koivisto, Win or Learn