EdTech

EdTech-yritys, tule kehittämään kanssamme! Mahdollistamme älykkäiden innovaatioiden kehittämisen ja kokeilemisen Helsingin päiväkodeissa, peruskouluissa, lukioissa ja muissa oppimisympäristöissä.

Helsingin oppimisympäristöt kokeilualustana EdTech-innovaatioille

Suomi on tunnettu korkealaatuisesta koulutuksestaan. Meillä on huippuosaavat opettajat, joilla on paras tieto opetustyön arjesta. Helsinki auttaa opetusalaa kehittäviä, innovatiivisia yrityksiä saamaan tämän opettajien valtavan potentiaalin osaksi yritysten tuotekehitystä. Mahdollistamme kaupunkina yritysten ja koulujen välisen yhteistyön aivan uudella tavalla.

Tarjoamme yrityksille toimintamalleja, joiden kautta kokeilun aloittaminen on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. Kokeilut voivat olla opetusteknologiaan liittyviä, mutta mahdollistamme myös muut kuin puhtaasti teknologiaan keskittyvät ja fyysisiin oppimisympäristöihin liittyvät innovatiiviset kokeilut. Lue lisää tuoreimmista kokeiluistamme tämän sivun Ajankohtaista-osiosta.

Mitä kokeilualustatoiminta tarjoaa EdTech-yrityksille?

Toivotamme kokeilutoimintaan mukaan eri kokoiset ja eri kehitysvaiheessa olevat yritykset. Erityisesti toivomme mukaan kokeiluja, joilla on uutuusarvoa tai joiden myötä saadaan hyödyllistä tietoa opetuksen ja oppimisen kehittämistä varten. Tarjoamme mahdollisuuden myös tuotteen tai palvelun soveltuvuuden testaamiselle opetussektorilla, vaikka yritys ei aiemmin olisikaan toiminut opetussektorin parissa.  Kokeilun päätteeksi yritykset saavat kokeilusta referenssin, jota voi hyödyntää osana yrityksen markkinointia. Yhteistyö helsinkiläisten opettajien kanssa tuo tuotteelle vaikuttavuutta myös kansainvälisesti.

Kenelle ratkaisuja kehitetään?

Kohderyhmänä kokeiluissa ovat esimerkiksi oppijat, opettajat, koulun muu henkilökunta, muiden kohteiden henkilökunta ja kaupungin asiantuntijat.

Kuva: Jussi Hellsten

Kokeilut räätälöidään yrityksen tarpeiden mukaan

Olemme kehittäneet erilaisia tapoja kokeilujen mahdollistamiseksi. Monet EdTech-kokeilumme toteutetaan osana Jakamisella viisautta: yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hanketta, joka on Euroopan Unionin osarahoittama. Alla olevia otsikoita klikkaamalla pääset tutustumaan erilaisiin kokeilumalleihin.

Toivotamme yritykset tervetulleiksi yhteistyöhön!

Ajankohtaista

Kokeilutoiminta opetusteknologioiden parissa vilkastui ja kansainvälistyi

Menneenä lukuvuonna Helsingin kaupungin oppimisympäristöissä oli monenlaisia kokeiluja käynnissä. Toiminta laajeni yleissivistävästä koulutuksesta varhaiskasvatukseen ja työväenopistoihin, ja yhteistyön ensiaskeleet otettiin Stadin AO:n väenkin kanssa. Myös Suomenlinna ja Korkeasaari olivat kokeilualustoina uusille teknologioille. Lisäksi lukuvuoden aikana työskenneltiin kolmen innovaatiokilpailun parissa. Kokeilutoiminnasta oltiin kansainvälisestikin kiinnostuneita.

Story Creator innosti helsinkiläisiä oppijoita luovien tarinoiden kertomiseen

Eteläkorealainen yritys, Sam Corporation, pääsi ensimmäisenä ulkomaalaisena yrityksenä testaamaan ja kehittämään ratkaisuaan kokeilualustallamme helsinkiläisten koululaisten kanssa. Kokeilun myötä Sam Corporation perusti yrityksen myös Suomeen ja on mukana kilvoittelemassa paikasta hautomo-ohjelmaan.

AR-Ketut innostavat kestävän tulevaisuuden tekemiseen

Jokainen meistä on tulevaisuudentekijä, AR-ketut muistuttavat. flyAR Augmented Reality Studio herätti Helsingin varhaiskasvatuksen kettukaverit eloon AR-teknologiaa hyödyntämällä. Nyt pienetkin oppijat pääsevät näkemään ja kokemaan lisätyn todellisuuden sisältöjä.

Aikamatka Suomenlinnaan -mobiilipeli opettaa innostavasti maailmanperintökohteen historiasta

Unescon maailmanperintökohde Suomenlinna on Helsingin kulttuuriaarre. Helsingin kaupungin innovaatiohaasteen lopputuotteena Suomenlinna on saanut ensimmäisen lisätyn todellisuuden mobiilipelinsä kävijöidensä iloksi. Uusi Aikamatka Suomenlinnaan -peli antaa Suomenlinnan retkille uuden ulottuvuuden.

Korkeasaareen kehitettiin innovatiivinen lisättyä todellisuutta hyödyntävä peli yhdessä koululaisten kanssa

Helsingin kaupungin ja Korkeasaaren eläintarhan innovaatiokokeilussa kehitettiin Sademetsän henki -oppimispeli Amazonia-taloon. Interaktiivinen peli on suunniteltu koululaisille ja kaikille muillekin Korkeasaaren kävijöille rikastuttamaan vierailua. Tarinallisen pelin immersiiviset sisällöt monipuolistavat kävijäkokemusta sekä havainnollistavat sademetsien kerroksellisuutta ja lajistollista monimuotoisuutta. Visuaalinen käyttäjäkokemus tuo sademetsät entistä lähemmäksi Korkeasaaressa vierailevaa.

Alkuvaiheen oppimisteknologian tiimit ja startupit: haku EdTech Hautomo Helsinkiin on auki

EdTech Hautomo Helsinki on täällä taas! Hyvän vastaanoton saaneen hautomo-ohjelman toinen erä starttaa helmikuun lopussa ja haku on nyt auki. Mukaan valitaan kymmenen motivoitunutta tiimiä, joiden ideoista kasvatetaan potentiaalisia oppimisteknologian tuotteita ja palveluita. Hae paikkaa ohjelmaan viimeistään 11.2.

Kaipaatko lisätietoa?

  • Marjo Kenttälä

  • Projektipäällikkö
    Jakamisella viisautta: yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Business Helsinki, innovaatiopalvelut
  • Antti Värtö

  • Projektiasiantuntija
    Jakamisella viisautta: yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Business Helsinki, innovaatiopalvelut