Mobility Lab Helsinki: älyliikenteen kokeilualustan opit ja jatko

Mobility Lab Helsingin kokeilut ja pilotit lähtivät aina aidosta tarpeesta kehittää ratkaisuja, joilla liikenteestä saataisiin sujuvampaa, turvallisempaa ja päästöttömämpää. Mitä opimme ja miten jatkamme tästä eteenpäin?

Business Helsingin ja Forum Virium Helsingin yhteishanke Mobility Lab Helsinki on ollut yrityksille ja tutkimuslaitoksille väylä päästä kokeilemaan uusia älyliikenteen ratkaisuja aidossa kaupunkiympäristössä. Suuri osa toiminnastamme on keskittynyt erityisesti Jätkäsaaren ja Ruoholahden kaupunginosiin, jotka ovat olleet otollisia uusien tuotteiden ja palveluiden kokeilemiselle: tältä kehittyvältä alueelta löytyy monipuolisesti erilaisia liikkumisen muotoja aina satamaliikenteeseen asti.

Olemme saaneet yrityksiltä kiitosta muun muassa siitä, että osaamme etsiä juuri sopivat toteutuspaikat kokeiluille kaupunkiympäristöstä ja pystymme löytämään oikeat kaupungin osapuolet mukaan kokeiluun. Kokeilualustatoiminnalla edistämme yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa sekä uuden liiketoiminnan syntymistä samalla, kun tuotamme parempia ratkaisuja kaupungille ja kaupunkilaisille.

Mitä hankkeesta on opittu, ja miten jatkamme älyliikenteen kokeilualustatoimintaa?

Datakatalogi tukee älyliikenteen innovaatioiden kehitystä

Innovaatioiden kokeiluista keskusteltaessa herää usein kysymys: mitä kokeilun jälkeen tapahtuu, ja miten TKI-toimintaa voisi pitkäjänteisesti tukea piloteilla? Vastasimme haasteeseen Mobility Data Catalogilla, joka kerää yhteen älyliikenteen kehitykselle relevantteja tietoaineistoja. Datakatalogi tuo tukea ja jatkuvuutta innovaatiokokeilujen jälkeiselle ajalle.

Datan avoimuus ja jakaminen innostaa Technolutionin Michael Dubbeldamilta

– Oli todella hieno mahdollisuus olla mukana tuottamassa dataa, josta on hyötyä myös muiden uusien ratkaisujen kokeiluissa. Huomasimme, että käsittelette ja tarkistatte saamanne tiedon huolella. Tämä systeemi luo jatkuvuutta kokeiluille ja sen avulla piloteista on todella mahdollista oppia jotain.

Älykkäämpää liikennettä yhteistyössä kaupunkilaisten kanssa

Helsinkiläisten ideat, tarpeet ja toiveet ovat aina olleet tärkeä osa Mobility Lab Helsingin toimintaa. Olimme useana vuonna mukana esimerkiksi Jätkäsaaressa järjestetyillä Hyvän tuulen festeillä. Asukastapahtumassa keskustelimme paikallisten kanssa älyliikenteen kehittämisestä alueella.

– Mobility Lab Helsinki on alueen asukkaille selkeästi jo tutuksi tullut projekti. Olemme ottaneet paikalliset mukaan älyliikennekokeilujemme ideointiin ja toteutukseen sekä keränneet heiltä palautetta hankkeen alusta alkaen, kertoo Mobility Lab Helsingin projektipäällikkö Juho Kostiainen Business Helsingiltä.

Kokeiluista hyötyvät kaikki: yritykset, kaupunkilaiset, tutkimus ja kaupunki

Älyliikenteen kokeiluissa olemme esimerkiksi kehittäneet Helsingin digitaalista kaksosta. Liikkumisen digikaksonen on virtuaalinen malli kaupungin liikennejärjestelmästä. Se kokoaa yhteen tietoa eri lähteistä, kuten liikennelaskennasta, joukkoliikenteen aikatauluista ja säätiedoista. Digikaksosta voidaan hyödyntää esimerkiksi liikenteen simuloinnissa ja uusien ratkaisujen testaamisessa.

– Kaikkein hyödyllisintä kokeilussa oli päästä tutustumaan kaupungin eri tekijöihin ja keskustelemaan niiden tahojen kanssa, jotka tulevat hyödyntämään teknologiaamme ja joilla on aito tarve kehittää. Tuntuu siltä, että meidän kykymme ja osaamisemme todella kohtasivat kaupungin tarpeet, pohtii Peter Tapio Webionilta, joka oli mukana digikaksosta kehittämässä.

Olemme testanneet mitä moninaisempia innovatiivisia ratkaisuja aidossa kaupunkiympäristössä. Esimerkiksi eräässä kokeilussa tutkittiin, voiko tekoälyyn ja konenäköratkaisuun pohjautuvalla teknologialla kannustaa turvalliseen sähköpotkulautailuun. Tavoitteena oli myös pyrkiä havaitsemaan kehityskohteita kaupungin infrastruktuurissa liikenneturvallisuuden kannalta. 

– Kaikki liikenneturvallisuuteen liittyvät ja sitä edistävät projektit otan positiivisesti vastaan. On hyvä, että tällaista kokeilutoimintaa järjestetään – silloin saa myös epäonnistua ja voi oppia uutta, pohtii kokeilun demotilaisuuteen osallistunut ylikomisario Dennis Pasterstein, joka vastaa liikennevalvonnasta Helsingissä.

Haasteita ja uusia mahdollisuuksia

Mobility Lab Helsingin menestyksekkäälle taipaleelle on mahtunut myös haasteita. Asianomistajan ja resurssien löytäminen vaatii paljon työtä: esimerkiksi sopiva paikka, asennukset, luvat, kustannukset ja kokeiluun käytettävä aika täytyy koordinoida huolellisesti. Myös oikeiden loppukäyttäjien eli kokeilijoiden rekrytoiminen riippuu paljon kiinnostuksesta. Muistutamme yrityksiä siitä, että kokeilu ei tarkoita hankintalupausta. Kokeilusta saa paljon hyviä oppeja ja vauhtia tuotekehitykseen, mutta kokeilun jälkeen pallo on yrityksellä.

Vaikka Mobility Lab Helsinki -hanke päättyy vuoden 2024 lopussa, meidän työmme aiheen parissa ei lopu! Jatkamme innovaatiotoimintaamme sekä älyliikenteen kehittämistä alueellista yhteistyötä tiivistäen: SOLMU-hanke käynnistyy vuoden 2024 lopulla ja kestää vuoden 2026 loppuun saakka. SOLMUssa Forum Virium Helsinki, Business Helsinki ja Espoon kaupunki kehittävät yhteistyöllä liikkumisen palveluiden yritystoimintaa, erityisesti liikenteen solmukohtien liikkumispisteitä ja niihin liittyvää kaupallista palvelutarjontaa. Pysy kuulolla!

Kuvat: Hyvän tuulen fest, Vesa Laitinen; sähköpotkulautakokeilu, Ella Niemi; sensorikokeilut, Jussi Knuuttila

Kaupunki kokeilualustanasi?

Yritykset ja TKI-toimijat voivat ehdottaa kaupungille oman ratkaisunsa kokeilua. Käsittelemme ehdotuksia säännöllisesti ja pyrimme vastaamaan niihin mahdollisimman pian. Ehdotukset käsitellään luottamuksellisesti.

Kaipaatko lisätietoa?

  • Juho Kostiainen

  • Projektipäällikkö
    Mobility Lab Helsinki
    Helsingin kaupunki
    Business Helsinki, innovaatiopalvelut