EdTech-kokeiluissa tutkitaan uusia keinoja oppia tärkeitä taitoja
Moni oppimiseen liittyvä innovaatio pääsi eri-ikäisten oppijoiden kokeiltavaksi syyslukukaudella 2023. Lapset ja nuoret saivat mahdollisuuden oppia tarvittavia taitoja ja päästää luovuutensa valloilleen uusilla tavoilla, ja yritykset saivat arvokasta tietoa EdTech-innovaatioiden jatkokehittämistä varten.
Testbed Helsingin EdTech-kokeiluissa yrityksillä on mahdollisuus päästä kokeilemaan uusia oppimiseen liittyviä innovaatioitaan aidoissa oppimisympäristöissä. Yrityslähtöisissä Easy Access Co-Development (EAC) -kokeiluissamme nähtiin useita kekseliäitä ratkaisuja syyslukukauden 2023 aikana. EAC-kokeilut räätälöitiin yritysten tarpeiden mukaan, ja tuotteen tai palvelun testaamista ja kehittämistä toteutettiin monin eri tavoin. Mitä yritykset oppivat kokeiluista, ja mitä mieltä loppukäyttäjät olivat innovaatioista?
Musiikki, taide ja tarinallisuus oppimisen välineinä
Lou-Hi-äänimatto on suomalaisen CareUs-terveysteknologiayhtiön musiikkipedagoginen älytuote, joka edistää oppimista ja luovuutta. Äänimatto hyödyntää musiikkia, liikettä ja sensoriteknologiaa ainutlaatuisella tavalla. Värikästä innovaatiota testattiin Santahaminan ala-asteella kahdessa luokassa. Oppilaat pitivät äänimatosta ja sitä pystyi käyttämään monipuolisiin tarkoituksiin. Innovaation tekniset kehitystarpeet nousivat kokeilussa esille: opettajat olisivat kaivanneet lisää tukea tuotteen kaikkien ominaisuuksien omaksumiseen.
— Luokkahuoneessa oli innostunut tunnelma. Kokeilun toteuttaminen aidossa opetustilanteessa toi hyödyllistä tietoa tuotteen toiminnasta. Testbed Helsinki tarjosi meille erinomaisen tavan kehittää opetusvälinettä sellaiseksi, että se vastaa opettajien ja oppilaiden toiveita ja tarpeita, pohtii Jukka Louhivuori, äänimaton kehittäjä.
Toisessa luovuuteen kannustavassa kokeilussa päiväkoti-ikäiset pääsivät harjoittelemaan tunnetaitoja isolla kosketusnäytöllä toimivan Feel & Play -opetuskokonaisuuden avulla. Musiikillinen sovellusseikkailu osallistaa ja innostaa lapsia havainnoimaan, tunnistamaan, ilmaisemaan, säätelemään ja ymmärtämään erilaisia tunteita turvallisessa oppimisympäristössä. Oppimista elävöittävät muun muassa fantasiasoittimet – esimerkiksi soittimena toimiva lohikäärmepuu – sekä musiikkimaalailu, jossa kosketusnäytölle voi maalata erilaisten taustamusiikkien inspiroimana. Tuote myös kannustaa samanaikaiseen yhdessä tekemiseen.
— Saimme piloteista arvokasta palautetta Feel & Play -sovelluksen kehittämistyöhön. Kokeilut sujuivat hyvin ja vastaanotto sekä opettajien että lasten puolelta oli innostavaa. Voin lämpimästi suositella Testbed-alustaa muillekin koulutusteknologiaa kehittäville yrityksille, iloitsee Feel & Playn perustaja Teemu Laasanen.
Pelaaminen ja tekoäly auttavat oppimaan
HypeHype-verkkosivustolla voi luoda erilaisia pelejä ilman koodaustaitoa. Hypehypeä testattiin työpajoissa kahdessa peruskoulussa kahdeksasluokkalaisten kanssa. Pelintekemisen avulla oppilaat demonstroivat fysiikan lakeja: he pääsivät muun muassa kokeilemaan, miten kitkakertoimen muuttaminen vaikuttaa pelihahmon liikkeisiin.
— Peli oli hauska ja pelin toiminnot olivat hyviä ja hienoja, kertoi yksi oppilaista.
HypeHypen Sanna Reposelle kokeilu oli positiivinen kokemus:
— Testbed Helsingin avulla pääsimme sujuvasti oikeiden kohderyhmien pariin testaamaan sovelluksemme pelieditoria ja sen oppimiskokemusta. Saimme tärkeää tietoa sovelluksen vetovoimasta ja käytettävyydestä.
Kolmessa lukiossa testattu Kwizie-sovellus taas luo tekoälyn avulla mistä tahansa videosta monivalintakysymyksiä, joihin oppilaiden tulee vastata, ja vastaaja saa sovellukselta palautetta pärjäämisestään pisteytyksellä. Visailu ei ole varsinainen koe, vaan apuväline uuden oppimiseen. Oppilaita miellytti muun muassa mahdollisuus kilpailla muita vastaan anonyymisti, sovelluksen värikäs ulkoasu sekä se, että Kwizien avulla oppi uutta. Kehitystarpeitakin löydettiin: oppilaat kohtasivat muutamia teknisiä ongelmia ja tekoälyyn kaivattiin vielä hienosäätöä. Positiivista palautetta sekä kehitysehdotuksia kuultiin myös opettajilta. Kwizie-kokeiluun osallistunut opettaja Benny Eklöv pohtii:
— Kwizie oli helppokäyttöinen ja sain paljon apua Kwizie-tiimiltä. Sain antaa palautetta ja toiveita tuotteen käyttöön ja toimivuuteen liittyen. Tuntui merkitykselliseltä olla mukana kokeilussa, koska uusia tuotteita ja ratkaisuja tarvitaan kouluissamme, ja näin voimme olla mukana kehittämässä niitä opettajanäkökulmasta.
— Testbed Helsinki on ollut merkityksellisessä roolissa tuotteen kehittymisessä. Saimme opettajilta oivaltavaa ja tarkkaa palautetta, joka antoi meille selkeän suunnan tulevaisuutta varten. Kokeilu auttoi varmistamaan, että tuotteemme todella vastaa kohderyhmämme tarpeita. Aidossa oppimisympäristössä testaaminen oli korvaamattoman arvokasta matkallamme kohti hiotumpaa ja markkinavalmista tuotetta, hehkuttaa Chris Petrie, Kwizien toimitusjohtaja.
EdTech-kokeiluista ainesta tuotekehitykseen
Testbed Helsingin EdTech-kokeilujen erityissuunnittelija Antti Värtö iloitsee siitä, että yritykset saavat kokeilusta paljon ainesta tuotekehitykseen:
— Jokaisen kokeilun yhteydessä yritykset ovat oppineet jotain uutta ratkaisustaan ja saaneet kehittää sitä eteenpäin. Opettajat ja muut ammattilaiset antavat yrityksille hyvin nopeasti palautetta, mikäli jokin ominaisuus ei toimi toivotulla tavalla. He myös ehdottavat usein uusia ominaisuuksia, jotka eivät välttämättä olisi tulleet yrittäjille mieleen.
EdTech-kokeilualustatoimintaan mukaan haluavat voivat ehdottaa meille ratkaisuaan. Myös haku EdTech-teknologiakonttiin on avoinna, ja muitakin avoimia hakuja järjestetään.
Kuvat: Vesa Laitinen, Ella Niemi. Infograafi: Marjo Kenttälä.