Aikamatka Suomenlinnaan -mobiilipeli opettaa innostavasti maailmanperintökohteen historiasta

Unescon maailmanperintökohde Suomenlinna on Helsingin kulttuuriaarre. Helsingin kaupungin innovaatiohaasteen lopputuotteena Suomenlinna on saanut ensimmäisen lisätyn todellisuuden mobiilipelinsä kävijöidensä iloksi. Uusi Aikamatka Suomenlinnaan -peli antaa Suomenlinnan retkille uuden ulottuvuuden.

Aikamatka Suomenlinnaan -pelissä aikamatkaaja on kadottanut aikakoneensa osat Suomenlinnaan. Interaktiivista mobiilipeliä pelaamalla voi löytää aikakoneen osat ja auttaa aikamatkaajaa pääsemään takaisin 1700-luvulle. Innostava peli kuljettaa Suomenlinnassa läpi Susisaaren ja Kustaanmiekan. Pelin avulla voi oppia Suomenlinnan historiasta, tavata itsensä Suomenlinnan suunnittelija Augustin Ehrensvärdin ja kokeilla muita lisätyn todellisuuden sisältöjä. Samalla peli opettaa strategisia taitoja bastionilinnoituksen puolustuksen kokoamisesta.

Peli tarjoaa paljon tietoa Suomenlinnan ruotsalaisesta kaudesta, testaa nokkeluutta ja herättää linnoituksen historian eloon AR-teknologian avulla. Peli on alun perin suunniteltu 5.–6.-luokkalaisille, mutta se sopii kaikille Suomenlinnassa retkeileville. Peli onkin ilmainen kaikille vierailijoille. 

”Pelin kehittäminen Suomenlinnaan toteutti upeasti maailmanperintökohteen hoito- ja käyttösuunnitelman tavoitteita. Pelin testausvaihe oppilasryhmien kanssa oli yksi prosessin kohokohdista. Saimme suoraa palautetta oppijoilta. He olivat innoissaan pelistä ja kertoivat, mikä toimii ja mikä oli haastavaa”, kertoo matkailuasiantuntija Milla Öystilä Suomenlinnan hoitokunnasta.   

Kokeilualustatoiminta tuo uusia innovaatioita kaupunkilaisille

Aikamatka Suomenlinnaan -peli on syntynyt osana Helsingin kaupungin Testbed Edtech Helsinki -toimintaa, jossa kaupungin oppimisympäristöjä avataan aidoiksi kokeilualustoiksi, joille uusia innovaatioita ja ratkaisuja voidaan kehittää. Kokeiluissa eri alojen ammattilaiset tuodaan yhteen suunnittelemaan ratkaisuja yhdessä käyttäjien kanssa. 

Pelin kokeilun toteuttajiksi valikoituivat pelialan yritys Ludocraft ja digitaalisten kaksosten julkaisukanava Playsign. Pelialan ja teknologian osaajat kehittävät mobiilipelin sisällöt ja toiminnallisuudet yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan pedagogien ja opettajien, Suomenlinnan hoitokunnan ja Ehrensvärd-seuran asiantuntijoiden ja elinkeino-osaston innovaatioagenttien kanssa. 

Aikamatkailemaan pääsee lataamalla maksuttoman pelin käyttöön omasta sovelluskaupasta. Sieltä peliä voi hakea nimellä Aikamatka Suomenlinnaan.

Kuvaaja Kari Ylitalo 2021

Haluatko kuulla lisää?

  • Marjo Kenttälä

  • Innovaatioagentti
    Edtech ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Elinkeino-osasto, innovaatiot ja uudet kokeilut
  • Anna Rantapero-Laine

  • Erityisasiantuntija
    EdTech ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Elinkeino-osasto, innovaatiot ja uudet kokeilut