Kolme yritystä valittu kokeilemaan uudenlaisia ratkaisuja rentoutumisen tiloihin kouluissa

Helsingin kaupunki kokeilee kahdella eri innovaatiohaasteella, millä tavoilla kouluihin voisi lisätä tiloja, jotka edistävät oppilaiden rauhoittumista ja vähentävät kuormitusta.

Arabian peruskoulussa testataan, miten luokkahuoneen saa muutettua aivoystävälliseksi tilaksi. Huoneessa järjestetään jatkossakin normaalisti oppitunteja, mutta siellä on myös alueita, jotka on tarkoitettu rauhoittumista ja tyyntymistä varten. Näitä alueita voi käyttää oppituntien aikana esimerkiksi itsenäiseen työskentelyyn. Välituntisin alueet ovat käytössä kaikille, jotka haluavat rauhoittua tuntien välissä.

Toivolan koulu on erityiskoulu. Siellä kokeillaan eriyttämisen tilaa, johon tunnekuohun vallassa olevat oppilaat voivat mennä rauhoittumaan. Mikäli oppilas itse huomaa olevansa kiihtyneessä tilassa, hän voi itse valita mennä huoneeseen laskemaan pulssiaan. Toisaalta jos oppilas on kiihtynyt aggressiiviseksi, voi opettaja tulla yhdessä oppilaan kanssa tähän turvalliseen ja rauhalliseen tilaan, jossa oppilas ei ole vaaraksi itselleen tai muille.

Innovaatiohaasteesta kokeiluihin

Erityisesti koronapandemian jälkeen oppilaiden uupumus on lisääntynyt. Haimme kesäkuussa 2024 kahdella innovaatiohaasteella ratkaisuja aivoystävälliseen luokkahuoneeseen ja eriyttämisen tilaan. Kiinnostuneille yrityksille järjestettiin ennen haasteiden avaamista tiedotustilaisuus, jossa yritysten edustajat pääsivät esittämään kysymyksiä koulujen edustajille ja saivat kuulla Aivoliiton asiantuntijaluennon siitä, mitä aivoystävällisyys tarkoittaa. Yrityksille järjestettiin myös tutustumiskäynnit molempiin kouluihin, joissa he saivat tutustua tiloihin.

Testbed Helsingin kokeiluihin valittiin yhteensä kolme yritystä. Kaksi niistä toteuttaa ratkaisunsa aivoystävällisessä luokkahuoneessa ja yksi toteuttaa eriyttämisen tilan.

Rentoutumisen tilan kokeiluihin valitut yritykset

Into Concept on päävastuussa Arabian aivoystävällisen luokkatilan rakentamisessa. Heidän suunnitelmassaan luokkatilaan luodaan kokonaisuus, jossa oppilas voi rauhoittua. Tilassa on sivuilta suljettuja sohvia, joiden käsinojien kaiuttimista tulee rauhoittumiseen sopiva äänimaailma, pulpetti rauhallista työskentelyä varten ja rauhallinen valaistus. Toisessa osassa luokkaa on pehmeä tila, jossa oppilas voi mennä jättinallen syliin.

Naava Group tuo Arabian luokkaan liikuteltavan viherseinän, jonka toinen puoli toimii tussitauluna. Oikeat kasvit tuovat luontokokemuksen luokkatilan sisälle. Ratkaisu tutkitusti vähentää stressiä ja parantaa huoneilman laatua.

Kelosound toteuttaa Toivolan eriyttämisen tilan. Ennen varastokäytössä ollut huone muutetaan satumetsäksi, jossa kivet ja puut toimivat samalla kaiuttimina luoden tilaan vahvan äänikokemuksen. Oppilas voi tuntea esineiden värinän nojaamalla niitä vasten. Lattia ja seinät päällystetään kankailla, jotka sekä parantavat akustiikkaa että tekevät tilasta miellyttävän tuntuisen. Tilan valaistuksen väriä ja voimakkuutta voi muuttaa helposti tilanteen mukaiseksi.

Kokeilut ovat osa Jakamisella viisautta – yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hankkeen toimintaa. JAVIST tarjoaa yrityksille entistä tehokkaamman mahdollisuuden erilaisten palvelujen testaamisen ja kehittämiseen yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Kaipaatko lisätietoa?

  • Marjo Kenttälä

  • Projektipäällikkö
    Jakamisella viisautta: yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Business Helsinki, innovaatiopalvelut
  • Antti Värtö

  • Projektiasiantuntija
    Jakamisella viisautta: yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Business Helsinki, innovaatiopalvelut