AR-Ketut innostavat kestävän tulevaisuuden tekemiseen

Jokainen meistä on tulevaisuudentekijä, AR-ketut muistuttavat. flyAR Augmented Reality Studio herätti Helsingin varhaiskasvatuksen kettukaverit eloon AR-teknologiaa hyödyntämällä. Nyt pienetkin oppijat pääsevät näkemään ja kokemaan lisätyn todellisuuden sisältöjä.

Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on kehittänyt varhaiskasvatusalan ammattilaisten ja lasten kanssa Kettu-mallin. Kettu-malli vahvistaa varhaiskasvatuksen tulevaisuusmyönteistä kestävyyskasvatusta.

Helsinki Edtech Testbed tarjosi mahdollisuuden uuden teknologian kokeilulle Kettu-materiaalin parissa. flyAR Augmented Reality Studio, pedagogiset asiantuntijat ja opettajat sekä kahden päiväkodin lapsiryhmät osallistuivat kokeiluun, jossa Kettu-kirjan rinnalle kehitettiin yhdessä leikkisä ja opettavainen AR-toteutus.

”Tämä ratkaisu tukee hienosti jo aiemmin tehtyä Kettu-materiaalia”, toteaa pedagoginen asiantuntija Anssi Almgren. ”Lisäksi kokeilu opetti meille AR-sisältöjen hyödyntämisestä opetuksessa”, Almgren jatkaa.

Myös flyAR:n väelle kokeilu toi uutta osaamista. ”Kokeilusta jäi ainakin muutama tekninen oppi, jotka ovat varmasti hyödyksi tulevaisuuden AR-projekteissa”, kertoo projektipäällikkö Frans Tihveräinen.

AR-ketuissa on mukana myös animointia.
Kuva: flyAR.

Kokeilualustalla useita AR-innovaatioita

Kuluneena lukuvuonna Helsingin kokeilualustalla kehitettiin kolme isompaa oppimiseen liittyvää AR-innovaatiota: Aikamatka Suomenlinnaan Unescon maailmanperintökohteessa vierailuun, Sademetsän henki Korkeasaaren Amazonia-taloon ja nyt kolmantena AR-ketut varhaiskasvatukseen. Kokeiluissa oli toisistaan poikkeavia elementtejä teemojen lisäksi toiminta- ja toteutustavoissa, ikäryhmissä, oppimisympäristöissä ja käytetyissä teknologisissa ratkaisuissa, joten niissä kaikissa kokeiltiin ja innovoitiin jotain uutta.

”On selvä, että jatkossa lisättyä todellisuutta tullaan entistä vahvemmin hyödyntämään myös opetuksessa. AR-sisällöt eivät ole pelkästään hauskoja ja elävöittäviä elementtejä. AR:n avulla voidaan paremmin selittää, opettaa ja kuvata erilaisia asioita ja ilmiöitä”, kertoo kokeilualustan innovaatioagentti Marjo Kenttälä.

Artikkelikuva on otos Kettu-kirjasta. Kuvittaja on Riku Ounaslehto.

Kaipaatko lisätietoa?

  • Marjo Kenttälä

  • Innovaatioagentti
    Edtech ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Elinkeino-osasto, innovaatiot ja uudet kokeilut
  • Anna Rantapero-Laine

  • Erityisasiantuntija
    EdTech ja oppimisympäristöt
    Helsingin kaupunki
    Elinkeino-osasto, innovaatiot ja uudet kokeilut