Menestystarinoita

Kun innovaatioita kokeillaan aidossa kaupunkiympäristössä, kaikki hyötyvät: yritykset, kaupunki ja kaupunkilaiset! Tutustu näihin ja moniin muihin ajankohtaisiin kokeiluihimme, jotka ovat auttaneet yrityksiä muun muassa tuotekehityksessä. Ehkä sinunkin innovaatiossasi olisi ainesta kokeilualustatoiminnan menestystarinaksi?

Maailmanlaajuisesti uniikki EdTech-kokeilukontti

Koulusta, päiväkodista ja oppilaitoksesta toiseen liikkuva kokeilukontti TEKLA on täysin uudenlainen kokeilualusta, jossa yritykset voivat testata ja yhteiskehittää EdTech-innovaatioitaan loppukäyttäjien kanssa. Liikkuva oppimisympäristö tuo mielenkiintoiset uudet oppimisteknologiat tehokkaasti oppijoiden ja opettajien saavutettaville. 

Kadut puhtaaksi älyliikennekokeilulla

Maailman ensimmäinen täysitehoinen, sähköinen ja autonominen lakaisukone pääsi näyttämään kykynsä kokeilussa osana Business Helsingin ja Forum Virium Helsingin yhteistä Mobility Lab -hanketta.

Vähemmän melusaastetta ja enemmän vihreää

Vehreitä meluseinäkkeitä kokeilemalla keräsimme käytännön kokemuksia kaupunkitilaan sopivista, monihyödyllisistä viherratkaisuista, joilla pyritään parantamaan ääniympäristöä. Samalla tutkimme, millaisia teknologisia ratkaisuja viherseinäkkeisiin voidaan yhdistää. 

Kierrätysmateriaaleista rakennettu puisto

Helsingin kiertotalouden klusteriohjelma pilotoi kahden yrityksen kanssa uusioraaka-aineista valmistettuja ulkokalusteita Malminkartanossa.

Lähikuva Cubeco-betonimoduulien pinnasta

Terveystarkastus viidessä minuutissa

MedicubeX-itsemittauspisteiden kokeilusta aidossa terveyskeskusympäristössä ovat hyötyneet niin potilaat, hoitohenkilökunta kuin yrityskin. Ideana on, että vastaanotolla jää enemmän aikaa muihin asioihin, kun asiakas voi tehdä ennalta sovitut terveysmittaukset itsemittauspisteellä ennen vastaanottokäyntiä. 

Kaupunki kokeilualustanasi?

Yritykset ja TKI-toimijat voivat ehdottaa kaupungille oman ratkaisunsa kokeilua. Käsittelemme ehdotuksia säännöllisesti ja pyrimme vastaamaan niihin mahdollisimman pian. Ehdotukset käsitellään luottamuksellisesti.

Ajankohtaista

Aikamatka Suomenlinnaan -mobiilipeli opettaa innostavasti maailmanperintökohteen historiasta

Unescon maailmanperintökohde Suomenlinna on Helsingin kulttuuriaarre. Helsingin kaupungin innovaatiohaasteen lopputuotteena Suomenlinna on saanut ensimmäisen lisätyn todellisuuden mobiilipelinsä kävijöidensä iloksi. Uusi Aikamatka Suomenlinnaan -peli antaa Suomenlinnan retkille uuden ulottuvuuden.

Mobility Lab Helsingin toiminta käynnistyi: Liikenteen digitaalinen kaksonen luo pohjan yritysten uusille innovaatioille

Mobility Lab Helsinki on kokeilualusta uusille älyliikenteen innovaatioille. Se tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia kehittää ja pilotoida uusia palveluja ja teknologioita. Hanke pureutuu erityisesti liikenteen datan ja digikaksosten tehokkaaseen hyödyntämiseen.

Keskustelutilaisuus betoninkaltaisten tuotteiden käytöstä ja hankkimisesta 27.4.2022

Tervetuloa mukaan keskustelemaan vähähiilisistä ja vaihtoehtoisista betonituotteista, niiden käyttömahdollisuuksista ja hankkimisesta. Keskustelutilaisuus järjestetään Helsingin kaupunkiympäristötalossa keskiviikkona 27.4.2022 klo 9–11.30.

Terveysteknologian suurtapahtuma HIMMS Europe tuo terveyden innovaatiot ja edelläkävijät kesäkuussa Helsinkiin

Terveydenhuollon ja terveysteknologian suurtapahtuma HIMSS European Health Conference & Exhibition järjestetään kesäkuussa Helsingin Messukeskuksessa. Alansa johtava kongressi Euroopassa esittelee maailman parhaat digitaalisen terveyden innovaatiot ja yhdistää niitä kehittävät yritykset, asiantuntijat ja päättäjät huipputason ohjelman ja laajan näyttelyn äärelle.

Reimagine Buildings -leirillä syvennytään rakennusosien uudelleenkäyttöön

Voimme rakentaa vain sellaisia tulevaisuuksia, jotka pystymme kuvittelemaan. Tarjoamme tänä syksynä siihen mahdollisuuden leirillä, jolla keskitymme kestävämpien tulevaisuuksien hahmottelemiseen alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

Korkeasaareen kehitettiin innovatiivinen lisättyä todellisuutta hyödyntävä peli yhdessä koululaisten kanssa

Helsingin kaupungin ja Korkeasaaren eläintarhan innovaatiokokeilussa kehitettiin Sademetsän henki -oppimispeli Amazonia-taloon. Interaktiivinen peli on suunniteltu koululaisille ja kaikille muillekin Korkeasaaren kävijöille rikastuttamaan vierailua. Tarinallisen pelin immersiiviset sisällöt monipuolistavat kävijäkokemusta sekä havainnollistavat sademetsien kerroksellisuutta ja lajistollista monimuotoisuutta. Visuaalinen käyttäjäkokemus tuo sademetsät entistä lähemmäksi Korkeasaaressa vierailevaa.